Index:
Artikel 1 – Definitioner
Artikel 2 – Företagarens identitet
Artikel 3 – Tillämplighet
Artikel 4 – Erbjudandet
Artikel 5 – Avtalet
Artikel 6 – Ångerrätt
Artikel 7 – Konsumentens skyldigheter under ångerfristen
Artikel 8 – Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader för detta
Artikel 9 – Företagarens skyldigheter vid ånger
Artikel 10 – Undantag från ångerrätten
Artikel 11 – Priset
Artikel 12 – Överensstämmelse och ytterligare garanti
Artikel 13 – Leverans och utförande
Artikel 14 – Avtal om fortlöpande prestation: varaktighet, uppsägning och förlängning
Artikel 15 – Betalning
Artikel 16 – Klagomålsförfarande
Artikel 17 – Tvister
Artikel 18 – Ytterligare eller avvikande bestämmelser
Artikel 19 – Garanti
Artikel 1 – Definitioner
I dessa villkor och bestämmelser avses med följande termer:
- Tilläggsavtal: ett avtal varigenom konsumenten förvärvar produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal och dessa varor, digitalt innehåll och/eller tjänster levereras av företagaren eller av en tredje part på grundval av ett avtal mellan den tredje parten och företagaren;
- Ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan utnyttja ångerrätten;
- Konsument: den fysiska person som inte handlar för ändamål som har samband med dennes näringsverksamhet, affärsverksamhet, hantverk eller yrke;
- Dag: kalenderdag;
- Digitalt innehåll: data som produceras och levereras i digital form;
- Avtal om fortlöpande prestation: ett avtal som sträcker sig till regelbunden leverans av varor, tjänster och/eller digitalt innehåll under en viss period;
- Varaktigt medium: varje verktyg – inklusive e-post – som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är personligen adresserad till honom eller henne på ett sätt som underlättar framtida konsultation eller användning under en period som är anpassad till syftet med informationen, och som medger oförändrad återgivning av den lagrade informationen;
- Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda avtalet om fortlöpande prestation inom ångerfristen;
- Företagare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter, (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenter på distans;
- Distansavtal: ett avtal som ingås mellan företagaren och konsumenten inom ramen för ett organiserat system för distansförsäljning av produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster, varvid fram till avtalets ingående helt eller delvis används en eller flera tekniker för distanskommunikation;
- Standardångerblankett: den europeiska standardångerblankett som ingår i bilaga I till dessa villkor och bestämmelser. Bilaga I behöver inte tillhandahållas om konsumenten inte har någon ångerrätt med avseende på sin beställning;
- Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal, utan att konsumenten och företagaren behöver sammanträda i samma rum samtidigt.
Artikel 2 – Företagarens identitet Sun Eclipse b.v.
Polderstraat 110
5509LE Veldhoven
Nederländerna
Telefonnummer: 040-7855958 (mån till fre 09.00 till 21.00)
E-postadress: info@suneclipse.nl
Organisationsnummer: 84968206
Momsregistreringsnummer: NL863444349B01
Om företagarens verksamhet omfattas av ett relevant tillståndssystem:
- informationen om tillsynsmyndigheten. Om företagaren utövar ett reglerat yrke:
- den yrkesorganisation eller förening som denne är ansluten till;
- yrkestiteln, platsen i EU eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet där den utfärdades; en hänvisning till de yrkesregler som gäller i Nederländerna och anvisningar om var och hur dessa yrkesregler kan nås.
Artikel 3 – Tillämplighet
- Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för varje distansavtal som ingås mellan företagaren och konsumenten.
- Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt, ska företagaren innan distansavtalet ingås ange hur de allmänna villkoren kan konsulteras och att de kommer att skickas kostnadsfritt så snart som möjligt på konsumentens begäran.
- Om distansavtalet ingås elektroniskt kan, i strid med föregående stycke och innan distansavtalet ingås, texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att kunden enkelt kan lagra den på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligen möjligt, ska det innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan konsulteras elektroniskt och att de kommer att skickas kostnadsfritt på konsumentens begäran elektroniskt eller på annat sätt.
- I händelse av att specifika produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, ska andra och tredje styckena gälla i tillämpliga delar och, i händelse av motstridiga villkor, kan konsumenten åberopa den tillämpliga bestämmelse som är mest förmånlig för denne.
Artikel 4 – Erbjudandet
- Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor, ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.
- Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter, det digitala innehåll och/eller de tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om företagaren använder bilder är dessa en sann representation av de produkter, tjänster och/eller det digitala innehåll som erbjuds. Uppenbara misstag eller fel i erbjudandet binder inte företagaren.
- Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till godkännandet av erbjudandet.
Artikel 5 – Avtalet
- Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 ingås avtalet vid tidpunkten för konsumentens godkännande av erbjudandet och uppfyllandet av de fastställda villkoren.
- Om konsumenten har godkänt erbjudandet elektroniskt ska företagaren omedelbart bekräfta mottagandet av godkännandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av företagaren kan konsumenten häva avtalet.
- Om avtalet ingås elektroniskt ska företagaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska företagaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
- Inom lagliga ramar kan företagaren informera sig om huruvida konsumenten kan uppfylla betalningsskyldigheter, samt alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren på grundval av denna utredning har goda skäl att inte ingå avtalet har denne rätt att avslå en beställning eller begäran med motivering, eller att fästa särskilda villkor vid genomförandet.
- Senast vid leverans av produkten, tjänsten eller det digitala innehållet till konsumenten ska företagaren skicka följande information, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt medium:
- adressen till företagarens verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
- villkoren under vilka och sättet på vilket konsumenten kan utnyttja ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om undantag från ångerrätten;
- informationen om garantier och befintlig service efter försäljning; priset inklusive alla skatter för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet;
- i förekommande fall, leveranskostnaderna;
- och metoden för betalning, leverans eller fullgörande av distansavtalet;
- kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en varaktighet på mer än ett år eller är på obestämd tid; om konsumenten har ångerrätt, standardformuläret för ånger.
- Vid en varaktighetstransaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast den första leveransen.
Artikel 6 – Ångerrätt
För produkter:
- Konsumenten kan häva ett avtal om köp av en produkt under en ångerfrist på minst 14 dagar utan att ange skäl. Företagaren får fråga konsumenten om skälet till ångern, men inte tvinga denne att ange sitt/sina skäl.
- Ångerfristen som avses i punkt 1 börjar löpa dagen efter det att konsumenten, eller en tredje part som konsumenten i förväg har utsett och som inte är transportören, har mottagit produkten, eller:
- om konsumenten har beställt flera produkter i samma beställning: den dag då konsumenten, eller en tredje part som denne har utsett, har mottagit den sista produkten. Företagaren får, förutsatt att denne tydligt har informerat konsumenten om detta före beställningsprocessen, neka en beställning av flera produkter med olika leveranstider.
- om leveransen av en produkt består av flera sändningar eller delar: den dag då konsumenten, eller en tredje part som denne har utsett, har mottagit den sista sändningen eller den sista delen;
- vid avtal om regelbunden leverans av produkter under en viss period: den dag då konsumenten, eller en tredje part som denne har utsett, har mottagit den första produkten.
För tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium:
- Konsumenten kan häva ett tjänsteavtal och ett avtal om leverans av digitalt innehåll som inte har levererats på ett materiellt medium under en minimiperiod på 14 dagar utan att ange skäl. Företagaren får fråga konsumenten om skälet till ångern, men inte tvinga denne att ange skälet/skälen.
- Ångerfristen som avses i punkt 3 börjar löpa dagen efter det att avtalet ingicks.
Förlängd ångerfrist för produkter, tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett materiellt medium om information om ångerrätt inte har tillhandahållits:
- Om företagaren inte har gett konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten eller standardformuläret för ånger, löper ångerfristen ut tolv månader efter utgången av den ursprungliga ångerfristen, fastställd i enlighet med föregående punkter i denna artikel.
- Om företagaren har gett konsumenten den information som avses i föregående punkt inom tolv månader efter startdatumet för den ursprungliga ångerfristen, löper ångerfristen ut 14 dagar efter den dag då konsumenten mottog informationen.
Artikel 7 – Konsumentens skyldigheter under ångerfristen
- Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Konsumenten får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. Utgångspunkten är att konsumenten endast får hantera och inspektera produkten på samma sätt som denne skulle få göra i en butik.
- Konsumenten är endast ansvarig för värdeminskning på produkten som är resultatet av ett sätt att hantera produkten som går utöver vad som är tillåtet i punkt 1.
- Konsumenten är inte ansvarig för en värdeminskning på produkten om företagaren inte har gett denne all lagstadgad information om ångerrätten före eller vid avtalets ingående.
Artikel 8 – Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader för detta
- Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt måste kunden meddela detta till företagaren inom ångerfristen med hjälp av standardångerblanketten eller på annat otvetydigt sätt.
- Så snart som möjligt, men inom 14 dagar från dagen efter det meddelande som avses i punkt 1, ska konsumenten returnera produkten eller överlämna den till (en auktoriserad representant för) företagaren. Detta är inte nödvändigt om företagaren har erbjudit sig att själv hämta produkten. Konsumenten har i vilket fall som helst iakttagit returperioden om denne returnerar produkten innan ångerfristen har löpt ut.
- Konsumenten returnerar produkten med alla medföljande tillbehör, om det är rimligen möjligt i originalskick och originalförpackning, och i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som företagaren har gett.
- Risken och bevisbördan för korrekt och rättidigt utövande av ångerrätten ligger hos konsumenten.
- Konsumenten bär de direkta kostnaderna för att returnera produkten. Om företagaren inte har meddelat att konsumenten ska bära dessa kostnader eller om företagaren anger att denne själv kommer att bära kostnaderna, behöver konsumenten inte bära kostnaderna för att returnera varorna.
- Om konsumenten ångrar sig efter att först uttryckligen ha begärt att tillhandahållandet av tjänsten eller leveransen av gas, vatten eller el som inte har gjorts klar för försäljning ska påbörjas i begränsad volym eller specifik kvantitet under ångerfristen, är konsumenten skyldig företagaren ett belopp som är proportionellt mot den del av förpliktelsen som har fullgjorts av företagaren vid tidpunkten för ångern, jämfört med den fullständiga fullgörandet av förpliktelsen.
- Konsumenten bär inga kostnader för utförandet av tjänster eller leverans av vatten, gas eller el, som inte har gjorts klara för försäljning i begränsad volym eller kvantitet, eller för leverans av fjärrvärme, om:
- Företagaren inte har gett konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten, ersättning för kostnader vid ånger eller standardformuläret för ånger, eller;
- Konsumenten har inte uttryckligen begärt att utförandet av tjänsten eller leveransen av gas, vatten, el eller fjärrvärme ska påbörjas under ångerfristen.
- Konsumenten bär inga kostnader för hel eller delvis leverans av digitalt innehåll som inte levererats på ett fysiskt medium, om:
- Före leverans har denne inte uttryckligen samtyckt till att påbörja fullgörandet av avtalet före ångerfristens utgång;
- Denne har inte erkänt att denne förlorar sin ångerrätt när denne gav sitt samtycke; eller
- Företagaren har underlåtit att bekräfta detta uttalande från konsumenten.
- Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt kommer alla tilläggsavtal att upplösas automatiskt.
Artikel 9 – Företagarens skyldigheter vid ånger
- Om företagaren gör det möjligt för konsumenten att meddela ånger elektroniskt, ska denne omedelbart skicka en mottagningsbekräftelse efter mottagandet av detta meddelande.
- Företagaren ska ersätta alla betalningar som gjorts av konsumenten, inklusive eventuella leveranskostnader som företagaren har debiterat för den returnerade produkten, omedelbart men inom 14 dagar efter den dag då konsumenten meddelar denne om ångern. Om inte företagaren erbjuder sig att själv hämta produkten, får denne vänta med ersättningen tills denne har mottagit produkten eller tills konsumenten visar att denne har returnerat produkten, beroende på vilket som inträffar först.
- Företagaren använder samma betalningsmedel som konsumenten har använt för ersättning, om inte konsumenten samtycker till en annan metod. Återbetalningen är kostnadsfri för konsumenten.
- Om konsumenten har valt en dyrare leveransmetod än den billigaste standardleveransen, behöver företagaren inte ersätta de extra kostnaderna för den dyrare metoden.
Artikel 10 – Undantag från ångerrätten
Företagaren kan undanta följande produkter och tjänster från ångerrätten, men endast om företagaren tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i god tid före avtalets ingående:
- Produkter eller tjänster vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som företagaren inte har något inflytande över och som kan inträffa inom ångerfristen;
- Avtal som ingåtts under en offentlig auktion. Med en offentlig auktion avses en försäljningsmetod där produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster erbjuds av företagaren till konsumenten som är personligen närvarande eller ges möjlighet att vara personligen närvarande vid auktionen, under överinseende av en auktionsförrättare, och där den vinnande budgivaren är skyldig att köpa produkterna, det digitala innehållet och/eller tjänsterna;
- Tjänsteavtal, efter fullgörande av tjänsten, men endast om:
- utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande; och
- konsumenten har förklarat att denne förlorar sin ångerrätt så snart företagaren har fullgjort avtalet fullständigt;
- Paketresor enligt artikel 7:500 i den nederländska civillagen och avtal om persontransport;
- Tjänsteavtal för tillhandahållande av logi, om avtalet föreskriver ett visst datum eller en viss period för utförande och annat än för bostadsändamål, godstransport, biluthyrningstjänster och catering;
- Avtal som rör fritidsaktiviteter, om avtalet föreskriver ett visst datum eller en viss period för dess genomförande;
- Produkter tillverkade enligt konsumentspecifikationer, som inte är prefabricerade och som tillverkas på grundval av ett individuellt val eller beslut av konsumenten, eller som är tydligt avsedda för en specifik person;
- Produkter som snabbt förstörs eller har begränsad hållbarhet;
- Förseglade produkter som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte är lämpliga att returnera och vars försegling har brutits efter leverans;
- Produkter som efter leverans oåterkalleligt blandas med andra produkter på grund av sin natur;
- Alkoholhaltiga drycker, vars pris avtalades vid avtalets ingående, men vars leverans endast kan ske efter 30 dagar, och vars faktiska värde beror på fluktuationer på marknaden som företagaren inte har något inflytande över;
- Förseglade ljud-, videoinspelningar och datorprogramvara, vars försegling har brutits efter leverans;
- Tidningar, periodiska publikationer eller tidskrifter, med undantag för prenumerationer på dessa;
- Leverans av digitalt innehåll på annat sätt än på ett fysiskt medium, men endast om:
- utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande; och
- konsumenten har uppgett att denne därmed förlorar sin ångerrätt.
Artikel 11 – Priset
- Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, med undantag för prisändringar till följd av ändringar i momssatser.
- I motsats till föregående stycke kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som företagaren inte har något inflytande över, med rörliga priser. Detta beroende av fluktuationer och det faktum att eventuella angivna priser är riktpriser anges i erbjudandet.
- Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är resultatet av lagstadgade regler eller bestämmelser.
- Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företagaren har föreskrivit detta och: a. de är resultatet av lagstadgade regler eller bestämmelser; eller b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag då prishöjningen träder i kraft.
- De priser som anges i erbjudandet för produkter eller tjänster inkluderar moms.
Artikel 12 – Överensstämmelse och ytterligare garanti
- Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på sundhet och/eller användbarhet samt de lagbestämmelser som finns på dagen för avtalets ingående och/eller myndighetsföreskrifter. Om så avtalats garanterar företagaren även att produkten är lämplig för annat än normal användning.
- Ytterligare garanti som tillhandahålls av företagaren, dennes leverantör, tillverkare eller importör begränsar aldrig de lagliga rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot företagaren på grundval av avtalet om företagaren har underlåtit att fullgöra sin del av avtalet.
- Med ytterligare garanti avses varje skyldighet för företagaren, dennes leverantör, importör eller producent där denne tilldelar konsumenten vissa rättigheter eller anspråk som går utöver vad denne är lagligen skyldig att göra i händelse av att denne har underlåtit att fullgöra sin del av avtalet.
Artikel 13 – Leverans och utförande
- Företagaren ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av beställningar av produkter och vid bedömning av ansökningar om tillhandahållande av tjänster.
- Leveransplatsen är den adress som konsumenten har meddelat företagaren.
- Med vederbörlig hänsyn till vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor ska företagaren utföra godkända beställningar skyndsamt men senast inom 30 dagar, om inte en annan leveransperiod har avtalats. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte eller endast delvis kan utföras, ska konsumenten underrättas om detta senast 30 dagar efter det att denne har lagt beställningen. I så fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad och har rätt till ersättning.
- Efter hävning i enlighet med föregående stycke ska företagaren omedelbart återbetala det belopp som konsumenten har betalat.
- Risken för skada och/eller förlust av produkter vilar på företagaren fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en i förväg utsedd och till företagaren meddelad representant, om inte annat uttryckligen avtalats.
Artikel 14 – Avtal om fortlöpande prestation: varaktighet, uppsägning och förlängning
Uppsägning:
- Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, när som helst med iakttagande av de avtalade uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.
- Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, när som helst mot slutet av den bestämda perioden, med iakttagande av de avtalade uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på minst en månad.
Konsumenten kan använda de avtal som avses i föregående punkter:
1.säga upp när som helst och inte vara begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller period;
2.säga upp åtminstone på samma sätt som de har ingåtts av honom eller henne;
3.alltid säga upp med samma uppsägningstid som företagaren har föreskrivit för sig själv. Förlängning:
Förlängning:
- Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte underförstått förlängas eller förnyas för en bestämd tid.
- I motsats till föregående stycke får ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av dagstidningar och veckotidningar och tidskrifter underförstått förnyas för en bestämd tid på högst tre månader, om konsumenten får säga upp detta undertecknade förlängda avtal före utgången av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad.
- Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast underförstått förlängas på obestämd tid om konsumenten får säga upp när som helst med en uppsägningstid på högst en månad. Uppsägningstiden är högst tre månader om avtalet omfattar regelbunden, men mindre än en gång i månaden, leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter.
- Ett avtal med begränsad varaktighet för regelbunden leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsprenumeration) fortsätter inte underförstått och upphör automatiskt vid slutet av prov- eller introduktionsperioden.
Varaktighet:
- Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid på högst en månad, om inte skälighet och rättvisa motsätter sig uppsägning före utgången av den avtalade perioden.
Artikel 15 – Betalning
- Om inte annat föreskrivs i avtalet eller ytterligare villkor, ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 14 dagar efter det att ångerfristen börjar, eller i avsaknad av ångerfrist inom 14 dagar efter avtalets ingående. Vid avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period löpa dagen efter det att konsumenten har mottagit bekräftelse på avtalet.
- Vid försäljning av produkter till konsumenter får konsumenten aldrig i de allmänna villkoren åläggas att betala mer än 50 % i förskott. När förskottsbetalning har avtalats kan konsumenten inte göra några rättigheter gällande avseende utförandet av den berörda beställningen eller tjänsten/tjänsterna innan den avtalade förskottsbetalningen har erlagts.
- Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i lämnade eller angivna betalningsuppgifter till företagaren.
- Om konsumenten inte uppfyller betalningsskyldigheten(erna) i tid, efter att denne har informerats av företagaren om den sena betalningen och företagaren har gett konsumenten en period på 14 dagar att fortfarande uppfylla sina betalningsskyldigheter, efter det att betalning inte sker inom denna 14-dagarsperiod, kommer lagstadgad ränta att utgå på det fortfarande skyldiga beloppet och företagaren har rätt att debitera de utomrättsliga inkassokostnader som denne har ådragit sig. Dessa inkassokostnader uppgår till högst: 15 % på utestående belopp upp till 2 500 €; 10 % på följande 2 500 €.= och 5 % på följande 5 000 €.= med ett minimum på 40 €.=. Företagaren kan avvika från de angivna beloppen och procentsatserna till förmån för konsumenten.
Artikel 16 – Klagomålsförfarande
- Företagaren har tillräckligt offentliggjort klagomålsförfarandet och hanterar klagomålet i enlighet med detta klagomålsförfarande.
- Klagomål om avtalets genomförande måste lämnas in fullständigt och tydligt till företagaren inom skälig tid efter det att konsumenten har upptäckt felen.
- Klagomål som lämnas in till företagaren kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre handläggningstid kommer företagaren att svara inom 14-dagarsperioden med ett mottagningsbevis och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
- Konsumenten måste ge företagaren minst 4 veckor på sig att lösa klagomålet i ömsesidigt samråd. Efter denna period uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet.
- Om en konsument har klagomål bör denne först kontakta återförsäljaren. Om webbutiken är ansluten till WebwinkelKeur och om klagomål inte kan lösas genom ömsesidigt samråd, bör konsumenten vända sig till WebwinkelKeur (www.webwinkelkeur.nl), som kommer att medla gratis. Kontrollera om denna webbutik har ett aktivt medlemskap på https://www.webwinkelkeur.nl/ledenlijst/. Om en lösning fortfarande inte nås har konsumenten möjlighet att få sitt klagomål hanterat av den oberoende tvistlösningsnämnd som utsetts av WebwinkelKeur, vars beslut är bindande, och både återförsäljaren och konsumenten samtycker till detta bindande beslut. Att lämna in en tvist till denna tvistlösningsnämnd medför kostnader som konsumenten måste betala till den berörda nämnden. Det är också möjligt att lämna in klagomål via den europeiska ODR-plattformen (http://ec.europa.eu/odr).
Artikel 17 – Tvister
- Endast nederländsk lag tillämpas på avtal mellan företagaren och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller för.
Artikel 18 – Ytterligare eller avvikande bestämmelser
Ytterligare eller avvikande bestämmelser från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och måste registreras skriftligen eller på ett sådant sätt att de kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt medium.
Artikel 19 – Garanti
Den lagstadgade garantin gäller. Lagstadgad garanti innebär att en produkt måste göra vad konsumenten rimligen kan förvänta sig av den
GARANTI , FEM ( 5 ) ÅR PÅ TYGET Sun Eclipse b.v. erbjuder fem års garanti på tyget och 2 år på alla andra delar. Naturligtvis gäller denna garanti vid normal användning, under normala omständigheter.
Observera: Vind, regn och snö kan orsaka irreparabel skada på tyget! Detta täcks inte av garantin!
Vi rekommenderar att du tar bort skärmduken under vinterperioden och förvarar den när den är helt torr. Obs: Garantin gäller vid korrekt användning och korrekt underhåll av tyget. Med gott underhåll menar vi: rengöring med Ferrari-rengöringsmedel och borttagning av tyget under vintermånaderna och förvaring torrt. Eventuella monteringsdelar på fönsterkarmen kan sitta kvar.
Bilaga I: Standardångerblankett
(fyll endast i och returnera denna blankett om du vill häva avtalet)
Till: Sun Eclipse b.v.
Blauwwater 19
5951 DB
Belfeld
info@suneclipse.nl
- Jag/Vi* meddelar härmed att jag/vi* avseende vårt avtal, återkallar
försäljningen av följande produkter: [beskrivning av produkt]*
leveransen av följande digitala innehåll: [beskrivning av digitalt innehåll]*
tillhandahållandet av följande tjänst: [beskrivning av tjänst]*,
- Beställd den*/mottagen den* [datum för beställning av tjänster eller mottagande av produkter]
- [Konsument(ernas) namn]
- [Konsument(ernas) adress]
- [Konsument(ernas) underskrift] (endast om denna blankett lämnas in på papper)
* Stryk det som inte är tillämpligt eller fyll i det som är tillämpligt.